سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزارهای مورد نیاز برای برق کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان یکی از مراحل مهم در فرایند ساخت یک ساختمان است. برای انجام صحیح و کارآمد این فرآیند، استفاده از ابزارهای مناسب از جمله ابزارهای سیم کشی ضروری است. در ادامه، به برخی از ابزارهای لازم برای سیم کشی ساختمان می پردازیم:

1. قیچی: قیچی‌ها برای بریدن سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شوند. قیچی‌های با لبه‌های تیز معمولاً برای بریدن سیم‌ها استفاده می‌شوند، در حالی که قیچی‌های دارای نازک شدنها برای بریدن کابل‌ها استفاده می‌شوند.

2. پیچگوشتی: پیچگوشتی‌ها برای باز و بست کردن پیچ‌ها و مهره‌ها استفاده می‌شوند. آنها به عنوان یک ابزار چندمنظوره در سیم کشی ساختمان بسیار مفید هستند.

3. تراشه‌گیر: تراشه‌گیر یک ابزار است که برای برداشتن قطعات کوچکی از دیوارها و سقف ها استفاده می‌شود تا به راحتی بتوان سیم‌ها را از زیر دیوارها و سقف ها عبور داد.

4. برق‌سنج: برق‌سنجها برای اندازه‌گیری ولتاژ، جریان و مقاومت الکتریکی استفاده می‌شوند. آنها برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی و صحت مدارهای الکتریکی که در فرآیند سیم کشی استفاده می‌شوند، ضروری هستند.

5. فشارسنج: فشارسنجها برای اندازه‌گیری فشار هوا یا گاز در لوله‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شوند. آنها ابزاری مهم برای تنظیم درست فشار سیستم‌ها هستند و در سیم کشی ساختمان نیز استفاده می‌شوند.

6. تستر کابل: تسترهای کابل برای بررسی صحت و عملکرد کابل‌ها در فرآیند سیم کشی استفاده می‌شوند. آنها به شما کمک می‌کنند تا مشکلاتی مانند اتصال‌های ضعیف، قطعی کابل و ناهماهنگی‌های الکتریکی را شناسایی کنید.

7. کاتر: یک کاتر با تیغه‌ی لقمه‌ای و تیغه‌های متعدد می‌تواند برای برش و تمیزکاری سیم‌ها و کابل‌ها به کار رود.

8. کابل‌کش: این ابزار برای کشیدن کابل‌ها و سیم‌ها در سوراخ‌ها و لوله‌ها استفاده می‌شود. برخی از کابل‌کش‌ها دارای هدایت‌گرهای خاصی برای کشیدن سیم‌ها در مسیرهای پیچیده هستند.

9. ابزار تراش: برای برش دقیق و قطع سیم‌ها و کابل‌ها به طول مورد نیاز، ابزار تراش استفاده می‌شود. این ابزار با تیغه‌های گوناگون قابل تعویض است.

10. ابزار تاشو: فلزات و سیم‌های سخت را می‌توان با استفاده از ابزار تاشو خمیده و شکل داد. این ابزار معمولاً دارای دسته‌های عایق‌دار برای حفاظت دست استفاده کننده است.

11. تستر ولتاژ: برای بررسی و اندازه‌گیری ولتاژ سیم‌ها و راه اندازی ایمنی تجهیزات برقی، تستر ولتاژ استفاده می‌شود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که سیم‌ها به درستی وصل شده‌اند. ولتاژ سنج یکی از ضروری ترین ابزارهایی است که یک برقکار باید همیشه همراه خود داشته باشد. تستر ولتاژ

تشخیص بدون تماس ولتاژ در کابل ها، سیم ها، قطع کننده های مدار، وسایل روشنایی، سوئیچ ها، پریزها و سیم ها را فراهم می کند.

12. ضربه‌گیر: برای نصب کابل‌ها و لوله‌ها در دیوار یا سقف، از ضربه‌گیر استفاده می‌شود. این ابزار با ضربه زدن به آن قفل می‌شود و کابل‌ها را در محل خود نگه می‌دارد.

13. قیچی سیم: برای بریدن سیم‌ها و کابل‌ها از اندازه مورد نیاز، قیچی سیم استفاده می‌شود.

14. انبر دست: یکی از کاربردی ترین و ضروری ترین ابزارها در سیم کشی است که برای کارهای مختلف مانند برش، صاف کردن، خم کردن سیم و همچنین برای پیچاندن سیم ها در هنگام اتصال استفاده می شود. به لطف تیغه برشی که در دو لبه داخلی سر انبردست قرار دارد، می‌توانید از انبردست برای جدا کردن

سیم نیز استفاده کنید و برخی از انواع کابل، سیم‌کش‌ها برای این منظور بیشتر استفاده می‌شوند. 

در صورتی که علاقه مند به یادگیری برق ساختمان هستید، می توانید در آموزش صفر تا صد برق ساختمان شرکت کنید. در این آموزش به شما انواع سیم کشی های جدید ساختمان یاد داده می شود و می توانید به عنوان یک برقکار وارد بازار کار شوید.

منبع: 

https://ronixtools.com/en/blog/wiring-tools-for-electricians/